Dlaczego potrzebujesz partnerów i podwykonawców?


Gdy już zajmiesz się swoim biznesem bardzo szybko odkryjesz, że nie jesteś w stanie robić wszystkiego. Po prostu nie jest to możliwe. Masz z tej sytuacji dwa wyjścia:

ZŁE: za wszelką cenę starać się samemu ogarnąć wszystko, od programowania, przez pozycjonowanie strony w internecie po tematy księgowo-podatkowe.

DOBRE: stworzyć wokół siebie sieć partnerów i podwykonawców, którzy zrobią to wszystko za ciebie.

Omówmy oba wyjścia.

Wyjście złe należy jak najszybciej odrzucić. Masz dwie ręce, jedną głowę i 24 godziny doby. Jeśli zaczniesz koncentrować swój czas i wysiłki na radzenie sobie z problemami NIE ZWIĄZANYMI BEZPOŚREDNIO Z TWOIM BIZNESEM I OBSŁUGĄ TWOICH KLIENTÓW to wszystko bardzo szybko zacznie się rozpływać. Pogódź się z tym – nie ogarniesz wszystkiego sam.

Wyjście dobre jest rozwiązaniem tego problemu. Dzięki temu, że współpracujesz z różnymi ekspertami, wyręczają cię oni w pracy, którą inaczej musiałbyś zrobić sam, a co więcej – robią to szybciej i skuteczniej niż ty byłbyś w stanie. Cytat z H. Forda pokazuje, że takie podejście nie jest niczym nowym. To outsourcing w czystej postaci. Można go zastosować w każdej dziedzinie: HR, marketingu, SEM/SEO, księgowości, prawa, ubezpieczeń i jeszcze w wielu innych.

Zastanówmy się teraz, co zyskujesz zapraszając do współpracy:

  1. Partnerów.
  2. Podwykonawców.

Te dwie grupy nieco się różnią, choć mają wiele cech wspólnych.

PARTNERZY:

przez partnera w biznesie rozumiem osobę/firmę, która posiada kompetencje, których ty potrzebujesz, a których nie posiadasz. A zatem twoim partnerem będzie agencja reklamowa, programista, który postawi ci stronę w internecie, biuro rachunkowe, warsztat samochodowy i wiele innych organizacji.  Dzięki partnerom:

  1. Możesz skupić się na swoim biznesie i obsługiwaniu klientów, zamiast poświęcać czas na naukę wielu dziedzin często od zera.
  2. Masz pewność, że różne aspekty związane z twoim biznesem są nadzorowane przez odpowiednich specjalistów.
  3. Poprzez ich usługi możesz rozszerzyć swoje i kierować klientów, którym nie możesz pomóc bezpośrednio właśnie do swoich partnerów. W zamian będziesz mógł liczyć na to samo, a zatem aktywnie się rozwijasz i pozyskujesz klientów.
  4. Obserwując ich pracę automatycznie zdobywasz wiedzę z ich dziedzin, poszerza się twoje doświadczenie i horyzonty – ergo lepiej odnajdujesz się w świecie biznesu.

Gdzie szukać partnerów? Popytaj znajomych, poszukaj polecanych firm w internecie, porozmawiaj z kilkoma firmami znalezionymi w sieci – najczęściej po pierwszej rozmowie będziesz czuł z kim współpraca będzie się układać a z kim nie.

PODWYKONAWCY:

przez podwykonawcę rozumiem osobę/firmę, która świadczy usługi takie same jak ty i może cię wyręczyć w nadmiarze pracy lub w innej sytuacji, w której będziesz potrzebować pomocy. Prawda jest taka, że twoim podwykonawcą jest jednocześnie twoja konkurencja. Jednak nie należy się tego obawiać, należy szukać firm mniejszych, może o nieco innym profilu działalności, tak abyście mogli się nawzajem uzupełniać i rozwijać a nie wchodzić sobie w drogę. Biznesowanie nie oznacza wdeptania konkurencji w glebę za wszelką cenę, tylko mądre współistnienie na rynku. Wiele firm, szczególnie mniejszych jest otwartych na taką współpracę.

Dzięki podwykonawcom:

  1. Nie musisz zatrudniać pracownika, za którego będziesz opłacać ZUS, podatek i inne związane z umową o pracę przyjemności. Ważne jest aby twój podwykonawca również był przedsiębiorcą, wtedy nie interesują cię wcale lub prawie wcale kwestie związane z prawem pracy czy BHP.
  2. Praca podwykonawcy jest dla ciebie KOSZTEM, a zatem płacisz mniejszy podatek.
  3. Nie musisz się obawiać brania większych zleceń, z którymi nie poradzisz sobie sam. Gdy pojawi się taki klient, zamiast go odesłać z kwitkiem z uśmiechem na twarzy podpiszesz umowę i zaangażujesz do obsługi podwykonawcę. Proste i genialne 🙂
  4. Masz szansę zdobyć dodatkowe doświadczenie i nauczyć się czegoś więcej ze swojej branży.
  5. Możesz liczyć na wzajemność, a zatem twój biznes rośnie.

Gdzie szukać podwykonawców? Zapytaj swoich dostawców. Często wiedzą kto działa na nieco mniejszą skalę i jeśli masz z nimi wyrobione dobre relacje to taki kontakt po prostu ci przekażą. Ostatecznie zawsze zostaje internet, szukaj firm, które świadczą usługi takie jak twoja, ale np. nie mają strony www (tak, ciągle jest mnóstwo takich firm) często będą to fajni kandydaci na podwykonawców, działający na mniejszą skalę. Daj ogłoszenie w mediach branżowych, jest bardzo prawdopodobne, że są osoby szukające pracy w takim charakterze.

Macie jeszcze jakiś pomysł, gdzie można znaleźć dobrych podwykonawców lub partnerów? Zapraszam do dzielenia się pomysłami w komentarzach.

Samych sukcesów!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *