Pozytywne opinie pomogą ci w negocjacjach


Kilka najbliższych wpisów w tej sekcji poświęcę różnym elementom twojej firmy, które mogą się realnie przyczynić do poprawienia twojej pozycji negocjacyjnej i tym samym – łatwiejszej i bardziej zyskownej sprzedaży.

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się dlaczego powinieneś gromadzić pozytywne opinie na temat swojej firmy i w jaki sposób pomoże ci to w rozwoju biznesu. Gotowi? No to lecimy!

Pozytywne opinie – nieodłączny element udanego biznesu

Żyjemy w świecie i czasach opinii. Ludzie oceniają wszystko, od skarpetek, przez serwis telewizorów, aż po restauracje. Internet, a przede wszystkim social media, dały im ku temu mnóstwo bezpłatnych, ekspresowych narzędzi.

Żeby ci uświadomić jak ważną rolę odgrywają opinie, przypomnę ci historię z początku roku, kiedy to Kylie Jenner (amerykańska gwiazda programów reality show. Nie martw się, ja też nie mam zielonego pojęcia kto to jest 🙂 ) niewinnie zapytała na Twitterze, czy ktoś jeszcze korzysta ze Snapchata. Efekt? Spadek wyceny przedsiębiorstwa o ponad miliard dolarów!

Oczywiście tego typu przypadki na szczęście są rzadkością i mała jest szansa, że to ty będziesz ofiarą takiej sytuacji, ale pokazuje to, że o opinie trzeba dbać.

Jeśli za twoją firmą stoją dziesiątki, setki pozytywnych opinii, to masz ogromny kapitał, który wykorzystujesz każdorazowo podczas kontaktu z nowym klientem. Często jeszcze zanim powiesz „dzień dobry”! Zastanówmy się, co zyskujesz na tym, że możesz się pochwalić pozytywnymi opiniami?

  1. Twój potencjalny klient w obiektywny sposób upewnia się, że warto z tobą pracować.y
  2. Maleje ryzyko, że będziesz nierzetelnym albo nieterminowym wykonawcą. Dla wielu klientów, także dla mnie, jest to ogromna wartość, znacznie cenniejsza niż niska kwota za usługę.
  3. Potwierdzasz swoją eksperckość (uwielbiam to słowo!) i doświadczenie.

Do czego to prowadzi? Najczęściej do bardzo przyjemnego efektu: ludzie po prostu CHCĄ Z TOBĄ PRACOWAĆ! A to oznacza, że nie będą się z tobą szarpać o ostatnią złotówkę rabatu, a często po prostu przyjmą podaną przez ciebie kwotę, nawet jeśli będzie ona wyższa niż taka, którą pierwotnie chcieli wydać. Za jakość się płaci!

Gdzie gromadzić opinie?

Podam ci tutaj tylko (a może aż?) cztery źródła. Na nich się skup, resztę możesz całkowicie pominąć, nie odgrywają dla ciebie większej roli.

Te 4 źródła to:

  • Google Moja Firma – kiedy stworzysz profil swojej firmy w GMF, po wpisaniu jej nazwy w Google pojawi się po prawej stronie sekcja poświęcona właśnie twojemu przedsiębiorstwu. Na dole tej sekcji jest przycisk „dodaj opinię”, a tuż pod nazwą firmy znajdziesz ocenę „gwiazdkową” (1-5 gwiazdek) i liczbę przyznanych opinii.
  • Facebook – tutaj opinie działają bardzo podobnie – są przyznawane bezpośrednio na twoim fanpage. Facebook nazywa je recenzjami. Oczywiście aby tu takie recenzje otrzymywać… musisz mieć założoną fanpage na tym portalu, to całkiem logiczne 🙂
  • Porównywarki cenowe i serwisy opiniujące (dla sklepów internetowych) – jest kilka wiodących na rynku. Warto wybrać ze 2-3 najciekawsze z naszego punktu widzenia i zapraszać klientów aby zostawili opinię po transakcji. Sam kiedy kupuję coś przez internet, niedługo po transakcji otrzymuję maila „sklep XXX czeka na twoją opinię”. W mailu jest link, można dodać opinię, zajmuje to chwilę, a sklep buduje swoją reputację.
  • Pisemne referencje – pomyślałeś, że ich era dawno minęła? Błąd! Pisemne referencje nadal bardzo dobrze wyglądają, przede wszystkim dlatego, że ich wystawienie zajmuje więcej energii i czasu niż 2 kliknięcia na FB. A zatem, jeśli masz referencje to znaczy, że twój klient jest z ciebie na tyle zadowolony, że poświęcił czas, żeby je przygotować. To coś znaczy! Referencje przydadzą ci się podczas różnego rodzaju przetargów i zapytań ofertowych, nikt ci nie zabroni dodania kserokopii takiego dokumentu do pozostałych papierów przetargowych, a zrobi to na pewno pozytywne wrażenie na osobach oceniających zgłoszenia.

Jak gromadzić opinie?

Wiesz już po co ci te opinie i gdzie je wrzucać. Pozostaje ostatnie pytanie – jak to robić, jak je pozyskiwać? Są na to trzy sposoby:

  1. Prosić.
  2. Prosić.
  3. Prosić.

Szczególnej uwadze polecam sposób drugi i trzeci, są absolutnie kluczowe 😉 A poważnie – do tego to się sprowadza. Owszem, czasem otrzymasz opinię od szczególnie zadowolonego klienta. Ale najczęściej musisz uświadomić ludziom, że ci na tym zależy – musisz ich o to poprosić.

W jaki sposób? Jeśli obsługujesz klientów bezpośrednio to możesz to uczynić w bezpośredniej rozmowie, dzwoniąc do klienta po wykonaniu usługi, albo wysyłając mu maila.

Jeśli natomiast to klienci przychodzą do ciebie (np. do twojego lokalu lub sklepu internetowego) to zachęć ich do tego na swojej stronie (dodaj w widocznym miejscu logo serwisu gromadzącego opinie), wysyłaj maila z taką prośbą, albo przyklej taką prośbę w widocznym miejscu na drzwiach lub postaw jakąś zwracającą uwagę ozdóbkę z takim komunikatem, najlepiej na ladzie w okolicach kasy.

Możesz też poprosić pracowników, żeby podczas rozliczania każdej transakcji krótko o taką opinię poprosili. Kluczowe jest, aby to była krótka, delikatna prośba, jakby od niechcenia, a nie natarczywe błaganie.

Oczywiście nie licz na to, że większość twoich klientów taką opinię zostawi. Jak zostawi 10% to będzie super wynik! Liczy się to, żeby liczba pozytywnych opinii o twoim biznesie sukcesywnie rosła. Za pół roku, jak ktoś wejdzie na twoją stronę i zobaczy kilkadziesiąt (kilkaset?) pozytywnych opinii to… nie będzie szukać dalej 🙂

Proste, bezpłatne i przede wszystkim mega, mega skuteczne działanie. Spróbuj.

Samych sukcesów!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *