Skromne początki dużych biznesów część 2


W drugiej części tego wpisu omówimy historię IKEI i sieci hoteli Marriott. Zapraszam!

IKEA

Ingvar Kamprad założył swoją firmę już w wieku 17 lat, było to w roku 1943. Start firmy był bardzo skromny. Za otrzymane od ojca pieniądze Ingvar prowadził sprzedaż niewielkich przedmiotów – od ramek do zdjęć, przez portfele aż po właśnie niewielkie meble. Ten wczesny etap trwał aż 4 lata.

Dopiero w roku 1947 Kamprad zdecydował, że skoncentruje się na produkcji mebli. Pierwszy salon otworzył ponad 10 lat (!) później. Co ciekawe już wtedy prezentował swoje meble w sposób zbliżony do tego, jak dzieje się to dzisiaj – poprzez gotowe aranżacje poszczególnych pomieszczeń w domu. Jaka idea mu przyświecała przez cały ten czas? Tworzyć meble funkcjonalne, tanie, uniwersalne i łatwe w transporcie (stąd zdecydowaną większość mebli kupujemy w stanie do samodzielnego montażu). Dzięki temu mogły być wykorzystane w bardzo różnych wnętrzach. Okazało się to trafnym rozwiązaniem, przyciągającym rzesze bardzo różnych klientów, posiadających mieszkania/domy w różnym stylu.

Pierwsza ekspansja na rynki zagraniczne to lata 1963 (pierwszy salon w Norwegii) i 1969 (Dania). Jako ciekawostkę warto dodać, że pierwsza IKEA w Polsce pojawiła się w roku 1990, na warszawskim Ursynowie.

Jaka lekcja z tego przykładu? Tutaj ponownie widać, że biznes wymaga czasu. Zwróć uwagę, że od decyzji o rozpoczęciu produkcji mebli do pierwszego salonu minęło 10 lat, a do podboju rynków zagranicznych kolejnych 5 lat. Sporo czasu, prawda? Chciałbym też podkreślić, że decyzja o ekspansji zagranicznej nie była pochopna, bowiem jej wdrożenie wymagało sporo czasu i przygotowań. Ale efekt widać dzisiaj: IKEA dysponuje ponad 350 sklepami w 29 krajach.

Marriott

Ta sieć hoteli jest rozpoznawalna i obecna na całym świecie. A od 2016 roku, gdy Marriott zakupił sieć Starwood Hotels, firma stała się największą siecią hotelową na świecie. A od czego zaczął się ten spektakularny sukces? Tak, tak, dobrze się domyślasz. Od skromnych początków 🙂

Historia firmy zaczyna się w 1927 roku, gdy to małżeństwo Alice i Johna Marriott otworzyło pierwszy lokal gastronomiczny – był to mały (naprawdę mały, na zaledwie 9 miejsc) bar w Waszyngtonie. Biznes gastronomiczny się rozwijał, ale w 1957 roku zdecydowano o zmianie kierunku – powstał pierwszy hotel należący do Marriott Corporation (później Marriott International). Było to 30 lat po starcie biznesu. Hotel był zlokalizowany w stanie Virginia, a jego zarządcą został syn Państwa Marriott – Bill. W 1969 roku powstał pierwszy hotel zlokalizowany poza USA – w Acapulco w Meksyku.

Na zdjęciu jeden z Hoteli Westin, jednej z sieci będących w posiadaniu Marriotta (źródło: media.marriott.com) 

Obecnie do sieci należy ponad 30 różnych marek w branży hotelarskiej, będących w posiadaniu prawie 6 000 nieruchomości w ponad 100 krajach. Skromne początki, a w efekcie bardzo duży biznes. Po drodze wiele lat ciężkiej pracy i zmiana kierunku rozwoju. To co dzisiaj jest międzynarodową marką premium branży hotelarskiej zaczęło się od malutkiego, rodzinnego baru, który założyli wspólnymi siłami nowożeńcy. Tak właśnie często wyglądają początki. Nie zniechęcaj się tym. Zawsze od czegoś trzeba zacząć. To na co warto zwrócić uwagę, to fakt, że nawet jeśli dzisiaj z czymś wystartujesz, nie oznacza, że będziesz to robić całe życie. Niech to nie powstrzymuje cię od startu, czasami skrzydła trzeba doczepiać już w locie, parafrazując Annie Dillard.

Zerknij też na część 1. Poznasz historię Lamborghini, Google i Nintendo.

Samych sukcesów!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *